Yshopnoosa.com

Hur får grafik i C ++

Om du är ny till C++ programmering, kanske du förargade att hitta att språket innehåller inga inbyggda grafikfunktioner. Även standard bibliotek som kommer med de flesta kompilatorer leverera inte grafiska förmåga. Om du vill att grafiken i C++, kommer att du behöva se längre bort. Det finns många utomstående grafik bibliotek, men en av de enklaste att använda är Allegro, en cross-plattform, öppen källkod spel bibliotek. Ett enkelt program som ritar en bild till skärmen kan skrivas med färre än 20 rader kod, så att du kan dyka in C++ grafisk programmering med båda fötterna.

Instruktioner

1 Installera Allegro bibliotek som krävs för ditt operativsystem och kompilator. Denna process kommer att variera från system till system, så rådfråga både Allegros och din kompilator dokumentation om osäker. Skapa en ny projektet och .cpp fil för att börja skriva kod.

2 Omfatta data från nödvändiga Allegro header-filer i början av ditt program. Allegro är ett modulärt bibliotek, så du behöver både den huvudsakliga titelraden och huvudet för grafikfunktioner. Ange följande kodrader:

inkluderar < allegro5/allegro.h > omfatta < allegro5/allegro_image.h > 3 Starta funktionen Main () och kalla Allegros initiering rutiner. Som med headers, behöver du en för kärnfunktioner och en för grafik. Skapa referenser till skärmen och den bild du vill läsa in, ställa in skärmupplösningen och bild filnamn att slutföra initieringen programmet. Gör detta med följande kodrader:

int main (int argc, char *argv[])

{

al_init();

al_init_image_addon();

ALLEGRO_DISPLAY * my_display = al_create_display (640, 480);

ALLEGRO_BITMAP * my_graphics = al_load_bitmap("Graphics.png");

4 Skriva den faktiska operativa koden för ditt program. Detta kräver bara fyra rader---en att rensa displayen, en att rita bilden på den, en flip display buffertar och Visa bilden på skärmen, och en till vänta några sekunder innan du fortsätter. Detta görs med följande funktioner:

al_clear_to_color(al_map_rgb(0,0,0));

al_draw_bitmap(my_graphics,0,0,0);

al_flip_display();

al_rest(5.0);

5 Avsluta programmet, kör Allegros rengöring funktioner till fri minne allokeras för visning och image data. De sista raderna i ditt program bör vara följande:

al_destroy_bitmap(my_graphics);

al_destroy_display(my_display);

Return 0;

}

6 Kompilera programmet, sparar en bild med filnamnet "Graphics.png" i samma katalog innan du kör den.