Yshopnoosa.com

3D människans modellering Tutorial

3D (eller CGI) modeller används mycket i TV, filmer, TV-spel och på webben. Om du vill använda 3D mänskliga modeller, finns det bara två sätt att göra det. En är att köpa någon annans, och den andra är att göra egna. Problemet med det första alternativet är att du nödvändigtvis inte får exakt vad du vill. Det finns flera steg för att processen att göra din egen 3D-modell av en människa. Modelleraren Hexagon är ett verktyg, men principerna kommer att gälla de flesta 3D-modellbyggare.

Fotografier och vinklar

Om du vill skapa en helt egen mänskliga modell, kommer att du behöva ta några referens fotografier av en person som kommer att ligga till grund för modellen. Har ditt ämne bära en tight spandex outfit eller en baddräkt. Sedan bör han stå med armarna utsträckta direkt ut med sin handflatorna. Fötterna bör vara tillräckligt långt isär att hans lår inte är i kontakt med varandra. Ta ett foto direkt från fronten, en från höger, och (om du kan) en från direkt ovan. Spara dina fotografier till din hårddisk.

Ställa in bilderna

Placera din referens fotografier i din modellering program. Öppna Hexagon. Gå till panelen "Scen" och klicka på rutnätet bakåtvänd scen. Bläddra till bilden du tog från framsidan och ladda den. Nu visas baktill på scenen. Klicka, i sin tur på sidan och undersidan gallren och ladda referens bilder för dem också.

Modeling

Ändra vy till "Top" och klicka på fliken "Linjer" överst i gränssnittet. Välj cirkeln och dra det från mitten av din figur utåt så att det omfattar helt bålen. Ändra tillbaka till "Perspektiv."

Välj cirkel kurvan från scen trädet. Gå till "Redigera" och kopiera och klistra in Cirkla 20 gånger. Använd funktionen flytta av verktyget "Universal Manipulator" för att flytta varje cirkel antingen uppåt eller nedåt så att de distribueras lika från nedre delen av halsen till höfterna. Rotera scenen så du kan använda din referens bilder. Nu funktionen skalning till ungefär vistas varje avsnitt för att passa delen av kroppen är det över. Ändra val av läge till "Punkter" och använda funktionen flytta verktyget "Universal Manipulator" justera varje punkt för att anpassa sig så nära som möjligt till del av kroppen.

Klicka på fliken "Vertex modellering" och Välj verktyget "Bro". Klicka på den nedre kurvan och sedan nästa. Hexagon skapar polygon ansikten dem emellan. Fortsätta att klicka på varje kurva i sekvens från botten till toppen. När du är klar, klicka på "Verifiera". Klicka på verktyget "Nära" att stänga ändarna av bålen. Välj verktyget "Slice Tessellation" och skapa en serie av skivor som ska representera de platser från vilka du kommer att pressa armar, ben och huvud.

Ändra val av läge till "Ansikten" och klicka på polygonen överst. Välj verktyget "Djup" och klicka på polygonen. Använd verktyget för att utvidga det ut till form i nacken. Klicka en gång med musen och pressa igen för att bilda det lägre ansiktet. Fortsätt denna väg tills du har avslutat den grova formen på huvudet. Använda samma process för att bilda armar och ben, förutom att när du når den tår och fingrar, måste du använda verktyget "Slice Tessellation" igen. Nu ändra till "Poäng" Val av läge igen. Använd den "universella Manipulator" förfina och flytta punkterna i huvud, armar och ben. Modellen bör vara komplett.